Мозковий штурм: як проводити?
Як ви вирішуєте складні кейси в компанії? Один з найефективніших способів придумати нетривіальне рішення проблеми – метод брейншторминга, а мозковий штурм. Щоб придумати геніальне бізнес-рішення, потрібно проводити брейншторм правильно, не перетворюючи його в балаган або нескінченний спір. Основні правила проведення грамотного мозкового штурму розкриємо в сьогоднішній статті.
Що таке мозковий штурм?
Мозковий штурм – це процес генерації ідей та пошуку вирішення певної задачі, коли до розгляду беруться будь-які пропозиції команди, аж до самих незвичайних. Причина цього – пошук рішення поза звичною коробки, спроба придумати принципово нове рішення і отримати новий результат. Методика працює, навіть якщо у вас .
Пошуку креативних ідей сприяє ключова особливість мозкового штурму – ні одна ідея, навіть абсурдна на перший погляд, не піддається критиці і не заганяється під загальновизнаний шаблон. Такий підхід дозволяє збирати кращі пропозиції і міксувати досвід співробітників з різних бекграундом. Таким чином, головне завдання мозкового штурму – не просто отримати рішення виниклої проблеми, але і зробити це нестандартним чином і отримати принципово новий результат.
Які ще плюси містить в собі методику “мозкового штурму”:
- тімбілдінг, згуртування команди;
- можливість відчути себе причетним до вирішення важливих питань в компанії;
- можливість сказати своє слово для кожного члена команди без критики;
- можливість намацати вузькі місця в роботі компанії;
- економія бюджету на запрошення сторонніх експертів-креативників;
Але також варто згадати і про деякі мінуси методики брейншторминга, особливо, якщо мозковий штурм проводиться неправильно:
- ідеї заради ідеї, а не заради вирішення;
- небажання впроваджувати ідеї в робочий процес;
- сором команди висловити свої ідеї, особливо, якщо команда ще не спрацювалася;
- креативні ідеї піддаються критиці;
- керівництво заохочує банальні ідеї;
До речі, вище ми говоримо про те, що мозковий штурм – це переважно командна робота. Але це не зовсім так. Можна накидати ідеї і поодинці, причому часто це приносить помітні результати за рахунок можливості виважено все обдумати і вибрати ідею, яку можна розвинути далі.
Нижче розглянемо, які правила необхідно дотримуватися, щоб зробити мозковий штурм ефективним бізнес-інструментом, а не просто черговий планеркой.
Ключові правила проведення мозкового штурму
- Підготовка. Щоб мозковий штурм пройшов у конструктивному ключі, важливо, щоб всім учасникам було комфортно, і їх нічого не відволікало. Важливо підготувати умови: переконатися, що всім вистачає стільців, вода і кави під рукою, приміщення добре освітлене і провітрюється, є папір і ручки.
- Визначення модератора і секретаря (це може бути один чоловік). В його завдання буде входити: озвучити мета зборів, представити учасників, стежити за таймінгом, фіксувати всі ідеї, спрямовувати обговорення в конструктивне русло;
- Знайомство або розминка. Етап «знайомства» потрібен, щоб представити учасників, які не працюють в одному відділі, а розминка допоможе зняти напругу перед стартом роботи.
- Постановка проблеми. Виділіть 5-20 хвилин, щоб ввести учасників в курс справи і озвучити ввідні дані (проблема, як її пробували вирішити, чому не вийшло, підводні камені);
- Час на підготовку ідей. Не вимагайте озвучувати ідеї відразу, дайте час обміркувати перші варіанти, далі генерація ідей піде швидше;
- Заохочення. За кожне речення модератор може віддячити і допомогти розвинути ідею далі навідними питаннями;
- Аналіз ідей. Його можна зробити з чек-листом, який дамо в кінці статті.
- Кількість учасників. Оптимальна кількість учасників мозкового штурму – не більше 10 осіб, під час обговорення в більш великій групі ефективність знижується.
Найчастіші помилки при проведенні мозкового штурму
Повністю звести нанівець результат від мозкового штурму можуть наступні помилки:
- відсутність підготовки;
- відсутність модератора;
- слабка команда;
- збір «з-під палки», без ініціативи співробітників;
- в обговоренні бере участь тільки один тип співробітників (тільки маркетологи, тільки програмісти, тільки менеджери з продажу і т. д. );
- в обговоренні беруть участь конкуруючі відділи у стані «холодної війни»;
- небажання змінювати усталені підходи;
- критика ідей;
- часті перерви;
- одна людина приймає підсумкове рішення, не рахуючись з думкою інших;
Як вибрати кращу ідею за підсумками мозкового штурму?
За підсумками мозкового штурму народжується величезна кількість ідей, в яких потрібно навести порядок. Щоб не втратити жодну ідею, їх потрібно обов’язково фіксувати на папері або в нотатках на комп’ютері або смартфоні. Рекомендуємо наприкінці мозкового штурму влаштувати невелике голосування і обрати за підсумками обговорення 5-10 кращих із запропонованих рішень на думку команди.
Потім всі зібрані ідеї потрібно впорядкувати. І тут в гру вступають критик, якому не можна було брати участь у мозковому штурмі. Критик повинен прогнати всі ідеї через фільтри внедряемости (можна втілити цю ідею в життя зараз), ресурсів, результатів, термінів і вартості.
Для зручності роботи можна скористатися простим чек-листом з 6 запитань для підведення підсумків мозкового штурму:
- Скільки часу буде потрібно на здійснення?
- Який результат можна спрогнозувати?
- Які ресурси знадобляться для впровадження?
- Скільки це буде коштувати?
- Які є ризики?
- Чи був досвід подібних впроваджень у вас або у конкурентів?
Ці питання потрібно задати для кожної із запропонованих ідей і вибрати з них ті, які влаштовують результату відповідей.
Ще один ефективний спосіб для швидкої оцінки життєздатності ідеї – метод SWOT-аналізу, тобто експрес-оцінка сильний і слабких сторін.
Розшифровка абревіатури SWOT: Strengths (сильні сторони), Weaknesses (слабкі сторони), Opportunities (можливості), Threats (ризики). Для зручності роботи можна використовувати просту таблицю SWOT-аналізу, прописуючи пункти в порядку зменшення значущості (від головного до другорядного).